Blog

Arskom Group to przede wszystkim ludzie. Eksperci i pasjonaci, którzy stale pogłębiają swoją wiedzę i zdobywają nowe umiejętności. W tym miejscu specjalnie dla Was piszemy o tym, co w świecie marketingu najważniejsze i najciekawsze.

Odliczanie do Mundialu: Twitterowy mecz o czytelnika

Odliczanie do Mundialu: Twitterowy mecz o czytelnika

2018-03-23 07:55:50 - Autor: Agata Lewandowska

Mistrzostwa świata w Rosji zbliżają się wielkimi krokami. Nadchodząca największa piłkarska impreza na świecie wzmaga zainteresowanie sylwetkami kadrowiczów. Fani skupiają się jednak nie tylko na swoich boiskowych idolach, ale też na tym, co i jak piszą o nich najlepsze piłkarskie pióra. Wzrosty obserwujących? Wzrosty zaangażowania? Policzyliśmy, jak efektywnie tweetują dziennikarze sportowi.

Rywalizujący ze sobą piłkarze, trenerzy i kibice to nie jedyne składowe będące gwarancją piłkarskich emocji – nieodłącznym elementem sportowych zmagań są szarady komentatorów i dziennikarzy. Zawsze tam, gdzie dzieje się akcja, analizują poczynania sportowców, oceniają, wyciągają wnioski i kształtują opinię publiczną. Nadszedł czas podsumować tych, którzy do tej pory podsumowywali innych. Korzystając z narzędzia Sotrender, sprawdziliśmy, jak najpopularniejsi dziennikarze sportowi wypadają w oczach swoich „kibiców” na twitterowym boisku.

Twitter to jedno z czołowych mediów o znaczącej sile przekazu. To nie tylko źródło szybkiej informacji, otrzymywanych w skondensowanej 280-znakowej formie, ale i narzędzie do budowania silnych relacji w oparciu o częste interakcje. Największą tego typu społecznością wśród polskich dziennikarzy sportowych może pochwalić się Mateusz Borek, którego konto śledzi imponujące 548 tys. twitterowiczów. Niewiele gorzej prezentuje się pod tym względem Michał Pol, a więc popularny @Polsport, który w ciągu niemal 9 lat działalności (pierwszy tak aktywny dziennikarz na Twitterze) zebrał ponad 464 tys. obserwujących. Grono trójki rekordzistów zamyka Roman Kołtoń z 321 tysiącami osób.

Najwięksi na polskim Twitterze najwolniej też w tym medium rosną. Większość znacznie mniej popularnych na portalu dziennikarzy zanotowała od początku tego roku zdecydowane wzrosty – i to pomimo niedawnej akcji kasowania botów przez Twittera. Najlepiej na tym polu wypadają Mateusz Święcicki, Tomasz Ćwiąkała i Andrzej Twarowski. Wszyscy trzej mogą pochwalić się ponad 10-procentowym przyrostem odbiorców. W ujęciu liczbowym mowa tu o średnio 10 tys. nowych obserwujących.

Biorąc pod uwagę specyfikę tego medium społecznościowego, zasięg znaczy jednak znacznie mniej niż zaangażowanie. To ono pozwala na kształtowanie opinii wykraczające poza Twittera oraz – co jeszcze cenniejsze – nadanie dodatkowej wartości swojej dziennikarskiej działalności. Pod tym względem najlepiej wypadają Andrzej Twarowski, Krzysztof Stanowski i Tomasz Ćwiąkała. Wszyscy trzej doskonale wykorzystują Twittera do wzmocnienia swojej pozycji medialnej. Założyciel Weszło! oraz były dziennikarz Canal+ w ostatnim okresie angażują swoich odbiorców wokół autorskich projektów (odpowiednio Weszło.FM i Zapinamy Pasy), a Tomasz Ćwiąkała zwiększającą się popularność ukoronował regularnymi występami w Misji Futbol.

Posiadanie konta na Twitterze to dla wielu dziennikarzy także ciężka praca. Większość z nich z Twittera korzysta kilka godzin dziennie. Zdaniem Michała Pola, nowoczesny dziennikarz nie może sobie pozwolić na brak aktywności na Twitterze. Dyrektor w grupie Onet-RAS Polska daje temu doskonały przykład, tweetując z największą częstotliwością w zestawieniu. Równie silnie o swoją markę osobistą dbają Krzysztof Stanowski i Paweł Wilkowicz. Przy czym, redaktor naczelny Weszło! i dziennikarz Sport.pl, zdecydowanie częściej wdają się w polemikę ze swoimi obserwującymi.

 

Na szczycie zestawienia najbardziej wkręconych w Twittera znalazł się też – dość niepostrzeżenie – Żelisław Żyżyński, który hojniej od podobnie intensywnie tweetujących kolegów rozdaje polubienia. Ciekawie prezentuje się zaangażowanie najbardziej angażujących. Andrzeja Twarowskiego i Tomasza Ćwiąkały. Jakkolwiek widać, że ten pierwszy na portalu spędza niemało czasu, nagradzając co lepsze tweety like’ami, ten drugi z rzadka odświeża timeline, dopracowując w międzyczasie swoje „ćwierknięcia” do perfekcji. A Wy, którego z polskich dziennikarzy sportowych śledzicie najchętniej?

Agata Lewandowska